Snøballeffekten

Har man ikke fulgt med på utviklingen, kan det nesten virke som det har skjedd en økologisk revolusjon i matbransjen de siste årene. Men den økte tilgjengeligheten og synligheten handler like mye om en snøball som har rulla lenge, men endelig fått så mye snø på seg at det monner. Og nå går det unna.

 Det er i alle fall slik Knut Lutnæs, miljøsjef i Coop, beskriver utviklingen. Hvert år har gitt en økning i salget, og nå begynner vi å snakke om et marked for økologi som begynner å gå av seg selv. Men det har ikke kommet av seg selv. Tålmodighet har vært en nøkkelfaktor, forteller den engasjerte miljøsjefen

«Det blir stadig morsommere å jobbe med økologi. Selv om vi fremdeles er langt, langt unna det politiske målet, har det skjedd mye både eksternt og innad i organisasjonen. Økologi er et felt det svinger av, noe det snakkes om i gangene», sier Lutnæs, og skryter uhemmet av de mange dyktige og engasjerte Coop-ansatte rundt omkring i landet, som legger sjela si å kunne ha det beste tilbudet av øko-varer til kundene.

Samarbeid gjennom verdikjeden og fokus på innovasjon er avgjørende for å lykkes – og det går riktig vei for tiden. I etterkant av finanskrisen handlet det mye om pris i dagligvarebransjen. Men selv om priskonkurransen fortsatt er sterk, har oppkjøpet av ICA gitt Coop konkurransekraft til også å prioritere andre områder som kundene er opptatt av. Knut forteller at de nå har fått flere flotte butikker som selger økologiske varer, i tillegg til et langt bredere utvalg og dermed sterk økning i omsetningen.

«Men selv uavhengig av de nye butikkene øker omsetningen mye. De nye produktene vi lanserer blir godt mottatt, og med Coop Mega som økologisk spydspiss kommer vi til å passere en omsetning på øko-varer på over 600 millioner i år», sier han. Pilene peker oppover. Folk vil ha økomat.

Men er det noen utfordringer?

«Vi har kommet dit at man i dag kan fylle en typisk handlekurv med øko-varer i mange av våre butikker. Samtidig er det flere store hull i sortimentet. Kjøtt er krevende, både på grunn av tilgang og på grunn av til dels store prisforskjeller. Dette er ikke overraskende – vi ser det samme i de mer modne øko-markedene i Sverige og Danmark», sier Knut.

For det er ingen hemmelighet at våre nordiske naboer har kommet mye lenger med utvalget av økologisk mat. Spesielt Danmark ligger langt foran.

«Det er faktisk en fordel for oss. Vi kan lære av danskene og svenskene og gjennom vårt felles, nordiske innkjøpsselskap i Danmark har vi flere øko-varer tilgjengelig for det norske markedet.»

Lutnæs innrømmer at man kan bli misunnelig på det danske økomarkedet, men aller mest er det nok inspirerende å se at det faktisk er mulig. Og det er ting som tyder på at Norge følger etter. Som vanlig tar det bare litt tid. Men ser man på barnemat har markedsandelen krøpet over 50 prosent i mange butikker nå, og det er ganske sensasjonelt.

«I tillegg til barnemat, er det ferskvarer som vokser mest, med frukt og grønt på toppen. Samarbeidet med Rørosmeieriet har også ført til at Coop i dag kan levere økologisk melk fra Røros, under Änglamark-merket, til hele landet.»

Coop har forøvrig den høyeste andelen av norske produkter i dagligvaremarkedet, men Knut innrømmer lett at det bør være rom for å skaffe mer norsk økologisk mat.

«Myndighetene har selvsagt en betydelig rolle i det hele, men vi som handelsaktør skal gjøre vårt. Samarbeidet med Rørosmeieriet er et godt eksempel.»

Det er et samarbeid som har monnet godt for begge parter, og nå kommer også den etterlengta økologiske helmelka snart på markedet. Knut er definitivt spent foran høstens lansering, som han beskriver som «tidenes lansering for Coop Änglamark.» Flere varianter frukt og grønt, økologiske kyllingprodukter, økologisk appelsinjuice og havregryn, nye varianter av de økologiske rundstykkene, et dagsferskt brød og sågar en tolvpakning med økologiske egg står på lista. «I tillegg må vi trekke frem vår nye serie med økologisk soyapasta! Fire varianter pasta som er økologiske, glutenfrie og egnet for veganere. Det er å oppfylle tre ønsker på en gang – og helt i takt med øko og vegetartrendene i markedet», sier Knut.

Med økt konkurranse på feltet kommer det til å kreves stadig mer av den aktøren som vil være «best på økologi» i Norge. Nye produkter er én viktig del av strategien, men også økt intern kompetanse, informasjon til kundene og nye kampanjer på økologisk mat er en del av helheten.

«Lik pris på økologisk frukt og grønt, som vi gjennomførte med hell for noen år tilbake, er et godt eksempel at det nytter å endre markedet. Pris er selvsagt alltid viktig, men får man først kundene til å prøve økologisk velger de de oftere å kjøpe flere varer. Coop Mega har også et godt samarbeid med ØKOUKA, der vi får vist oss fram til nye kunder, og selv møte nye miljøer og utvide vår kunnskap. Så har vi Coop Änglamark-serien, som er særdeles viktig! Den er synlig, ser bra ut og har god pris. Det funker!, sier Knut over telefonen.

Entusiasmen og engasjementet hans er lett å høre. Optimismen også. Miljøsjefen er klar til å fortsette jobben. Snøballen slutter ikke å rulle nå.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *