Coop Mega og ØKOUKA inngår samarbeid!

Vi satser på ØKO!
Coop Mega og ØKOUKA Oslo har blitt enige om en samarbeidsavtale. Målet med samarbeidet er å fremme norsk- og økologisk mat.

De siste årene har det vært en enorm økning i interessen for økologisk mat. Tall fra Landbruksdirektoratet viser at omsetningen av økologisk mat i dagligvarehandelen økte med nesten 30 % i 2014. Målsetningen med avtalen er å bruke ØKOUKA til å spre kunnskap og engasjement til forbrukeren om økologiske produkter. Sammen vil partene utvikle aktiviteter i tilknytning til ØKOUKA som kommer forbrukeren til gode.

”Vi ser at både kunnskapen om og etterspørselen etter økologisk mat øker. Økologi blir stadig viktigere for Coop, og vi utvikler stadig det økologiske sortimentet, sier Knut Lutnæs, Miljøsjef i Coop. ØKOUKA er en fantastisk arena der både kunnskapsrike- og kunnskapstørste forbrukere kan lære, inspireres og engasjeres.”. ”Samarbeidet er et ledd i en betydelig styrking av Coop Mega som den ledende dagligvarekjeden innen økologi”, avslutter Lutnæs.

ØKOUKA skal være en feiring av norsk økologisk mat som formidler både råvarer, kunnskap og inspirasjon. Gjennom uka vil publikum kunne oppleve mangfoldet av landbruk- og matproduksjon i Norge og knytte det til egen hverdag.

”ØKOUKA skal være en arena som tilrettelegger for informasjon og erfaringsutveksling. Vi ønsker å sikre landbruket gode forutsetninger for å produsere maten vår slik at økologisk produksjon og fornuftige løsninger for ressurshåndtering blir selvsagte. Vi har ambisjoner om at denne arenaen skal være viktig og sentral for hvordan både landbruk- og dagligvarehandelen utvikler seg i fremtiden”, sier Alexandra Devik, Koordinator for ØKOUKA.

Sammen skal vi inspirere og engasjere

ØKOUKA har siden oppstarten i 2012 hatt ambisjoner om å være en viktig pådriver for norsk-, økologisk- og bærekraftig landbruk. Med dugnadsarbeid og et velfungerende samarbeid på tvers av bransjen har arrangementet vokst seg større år for år. I år var man moden for å trekke til seg kommersielle aktører, og utvide både målgruppe og innhold. ”At vi har fått med en så tung og viktig aktør som Coop Mega betyr veldig mye for videreutviklingen av ØKOUKA” forteller prosjektkoordinator Alexandra Devik. ”Coop Mega har vist seg som ekstremt offensive, og gjør en fantastisk jobb i arbeidet med å fremme norsk- og økologisk mat, fortsette Devik.

Coop Mega vil blant annet være godt synlig under åpningsfrokosten i Mathallen, samt på familiedagen samme sted. I tillegg vil det legges til rette for aktiviteter, demoer og kampanjer i butikk. Det skal ikke være noen tvil om at Coop Mega satser på økologiske produkter!

I tillegg til aktiviteter og kommunikasjon tilknyttet ØKOUKA er samarbeidet tuftet på en langsiktig strategi om å heve kunnskapen og interessen for økologi blant Coop Megas dyktige og engasjerte ansatte.

Coop Mega er en del av Coop Norge , Norges nest største dagligvareaktør med ca. 1250 dagligvarebutikker. Samvirket ble stiftet i 1906, og har per i dag nærmere 1,5 millioner medlemmer. Coop Mega har 14 butikker i Stor-Oslo.