Strømmer til åpningen av ØKOUKA

En nydusjet og frokostsulten oslobefolkning strømmer inn dørene på Mathallen. Klokken er ikke mer enn 08:02 og allerede er det kø ved kaffekannene. En lun morgenstemning fyller den åpne hallen; belysningen er dempet, fra høytalerne siver frokostvennlige toner.

På menyen er det brødskiver med eplemos eller ferskost fra Grødal gård og honning fra Bybi, grøt med eplemos, müsli og kultura, samt bakervarer fra byens økologiske bakerier. Økologisk kaffe varmer godt på det som føles som årets første ordentlige høstdag – gradestokken viser knappe 4 grader.

– ØKOUKA arrangeres for å inspirere, for å ta byen i bruk og for å involvere hele Oslos befolkning. Styrken vår ligger samarbeidet, sier Alexandra Devik, koordinator i ØKOUKA og får en spontanapplaus fra frokostspiserne. Bak ØKOUKA står nemlig 11 aktører og organisasjoner som arbeider med økologisk og biodynamisk produksjon og forbruk. Uka gjennom arrangerer de ulike aktiviteter og kurs. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SGK_9918_Small

SGK_9901_Small

Tre økobevisste nøkkelpersoner er invitert til å holde appell denne morgenen. Idun Leinaas, grunnlegger av ØKOUKA og leder i Biologisk-dynamisk forening,  Trine Hasvang Vaag, styremedlem og økoansvarlig i Norges Bondelag,  og matskribent og eier av Taco República Henrik J. Henriksen. Sammen setter de økologisk matproduksjon på dagsorden.

– Hovedutfordringen i dagens samfunn er fokus på billig pris. Hva koster den billige maten, spør Idun Leinaas. Betaler du mindre for kjøttet går livsvilkårene til dyret ned. Du får mat produsert med sprøytemetoder som hemmer plantens naturlige vekst. Og du får prosessert mat med tilsetningsstoffer som salt, fett, sukker og hvitt mel. Dette påvirker helsen din.

– Salget av økologisk mat har økt med 30 % i 2014, sier Trine Hasvang Vaag. En ny spontanapplaus fyller Mathallen. Etterspørselen øker, og da er det også viktig at vi velger å kjøpe norsk økologisk mat, slik at enda flere norske bønder satser på økologisk,  oppfordrer hun.

– I tillegg til å være restauranteier, har jeg også jobbet innen filmproduksjon, sier Henrik J. Henriksen. I filmbransjen har vi begrepet «Good, cheap, fast»: man kan klare å lage en spillefilm på 13 uker, men den blir ikke nødvendigvis noe bra, forklarer han og kommer med et ønske for fremtiden:  – Spør ikke om hva vi skal ha til middag i dag, men hva vi skal ha til middag i morgen.  Vi må planlegge bedre og lære oss å bruke hele kyllingen, ikke bare kyllingfiletene!

De rolige morgentimene glir over i formiddag. Forelesninger skal nås – arbeidsplasser venter. Sakte men sikkert forlater ØKOUKAs over 500 frokostgjester Mathallen, med økologisk mat i magen og økologiske tanker i toppen.

SGK_9909_Small

SGK_9939_Small SGK_9927_Small

SGK_9938_Small SGK_9932_Small

SGK_9907_SmallFoto: Svein Gunnar Kjøde